Saturday, June 16, 2012

:: EURO 2012 ::

Assalamualaikum...

Sekarang ni musim EURO 2012.Jadi saya pun nak juga menyibukkan diri dalam dunia bola sepak Eropah ni. Walaupun bukan sebagai seorang peminat tegar pasukan-pasukan Eropah, bola tetap bola. Nak kata minat sebab saya pun pemain bola sepak jauh sekali bukan. Setakat pernah merasa main bola sepak shoul be more than ok la kan. Tau la juga sedikit rules bola sepak. Hehehee... Kan ke bola sepak ni sukan no 1 di dunia.Sape tak tau apa itu bola sepak saya rasa tipu sangat lah.Hattta orang bisu orang buta pekak mahupun orang kurang siuman pun tahu apa itu bola sepak.As simple as its round! That's called a ball!!! Semua pakat duk kejar bola nan sebijik je lam padang. kat luar banyak tak pula kejar kan? Apa-apa pun itu lah sukan namanya.Sekreatif mungkin dicipta untuk menarik minat kita kan.
*
Sape tau sukan bola sepak ni asal dari negara mana???
Cer google jap? hehehee..sebab saya pun tak pernah tau.Yang tahu kuar-kuar dah berkecimpung dengan manusia-manusia yang rata-ratanya pemain bola sepak especially abah saya. Yeay!!! sebenarnya hari ni hari ulangtahun kelahiran abah saya yang ke 54.Happy birthday Abah!!!!
*
Dan jawapannya ialah : bola sepak mula dimainkan di negara.............. CHINA!!!
Wahhhh..Asia gitu..hehee...tapi nowadays lebih famous kat benua Eropah kan rasa saya je la. Dan pendapat saya kenapa bola sepak lebih popular di benua Eropah buat masa sekarang ialah kerana : bola sepak merupakan suatu pekerjaan ( mata pencarian ) di negara mereka. Kedua : mutu permainan sangatlah berbeza  kalau nak kata bagai langit dengan bumi tu melampau lah pula, tapi memang ketara perbezaannya. Apatah lagi dengan perbezaan fizikal yang membataskan pergerakan. Jika skill sama sekalipun, saiz pula memain peranan. Tapi, juga terbukti mereka yang bersaiz asia pun boleh memberi impak besar kepada dunia bola sepak kan?? contoh : Juninho --> Brazilian , pernah menjadi pemain paling rendah kejohanan Piala Dunia Bola Sepak tahun bila saya lupa. Juga Micheal Owen pun bersaiz asia malah terkenal juga di England. 
*
Saya sokong??? Sah-sah Brazil. Tapi tu la, ade pulak kan team Brazil kat Euro ni kan??? hahaaa... Talk about Euro 2012 saya vote team SPAIN. Lihat dari mutu permainan , Germany berpotensi besar untung menjuarai Euro kali ini, tapi bola tu kan bulat.Anything can happen dan saya just nak share yang saya sokong SPAIN!!! Yeay!! sape sokong Spain jom sokong sampai habis Euro ni..hehheee...Pasni nak sokong Brazil pula. ( sambil mimpi Malaysia layak ke Piala Dunia ) .Who knows one day my dream comes true right???
And of course as proudly to be Malaysian, I surely vote for Malaysia too!!!
*
Stop here.Got group meeting on 8.30a.m! Tadaaaa :)

The only picture with my lovely Abah and he is busy with his 3315 nokia  hp!!
Hehee..happy birthday Abah!! 

With love : Along!!!

No comments:

Post a Comment