Tuesday, September 18, 2012

:: Saya Budak Baru Belajar ::

Assalamualaikum...

Entri ni adalah sebuah entri resepi yang sangat simple tapi saya baru je blajar buat. Haahahaa... Mesti ramai yang gelak kan. Kisahnya belajar buat kek batik. Dari sebelum raya hajat nak buat, tak terbuat plak. 1st trial masa kat Penang hari tu. Tukang ajarnya ialah Emy. Hehhee,,,buat ngn emy ikut resepi dia, tapi termanis dan lembik sikit. Tapi habis dan licin juga. Bangga kejap kot!! hahaaa... Yela sape tak suka kan kalau die masak orang habiskan. Seronok tu lain macam. Kepuasan gitu.

Second time try la lagi skali kat Shah Alam. This time is better. So pics must be on this time la.
Tak mau cite panjang, meh kita cehck resepi sikit, pastu kita tgk apa yang jadi ya. Heheee..

Resepi kek batik versi saya dan Emy.

500gm biskut marie ( saya tak ikut exactly la : secukup dan suka hati )
1/2 tin susu pekat manis ( saya letak 1/3 je)
1cwn milo ( saya masukkan 3paket milo 3in1 and 2 paket indocafe 3in1 jgk)
4 biji telur ( saya pakai gred c je..bajet2.. ahaa)
3/4 buttercup.( saya main redah je sebab pakai planta je)

Cara-cara

1) Panaskan buttercup sampai cair.
2) saya masukkan milo dan indocafe tu bersama susu pekat.. sekali harung sebab malas
3) barula saya masukkan telur yang dan dipukul kembang ( takde la kembang sangat pukulpun pakai sudu je..limited peralatan nak wat kek ok sb duk umah sewa je pun, lagi2 umh sewa student )
4) Pecah2 kan biskut ikut suka hati dan masukkan bahan2 yang telah dimasak tadi.
5) Tekan2 sampai sebati ngn biskut
6) Letak lam freezer jap. Pastu boleh potong dan makan lah

Hasilnya:



Kecik je pics nya.Dah terdelete plak. Dan bersama saya ialah pembantu2 yang menjayakan kek batik dan juga pembekal resepi.

Tadaaaa...Subuh dulu yuk!!!

Selamat pagi 2 zulkaedah 1433H. Moga hari ini lebih baik dari semalam :)

No comments:

Post a Comment